به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همدان پرس؛ قطب الدین صادقی در سومین کارگاه آموزشی خود در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با عنوان کارگردانی تأکید کرد: کارگردان باید با خلاقیت، درک درستی از طبیعت و سوژه ها داشته باشد.
این کارگردان و مدرس تئاتر، با بیان اینکه شرایط در هر زمانی نمی تواند مقابل افکار قرار بگیرد، اظهار کرد: کارگردانی اصول خاصی دارد که اصل نخست آن برداشت است و برداشتها باید متناسب با تحولات تاریخی و زمانی باشد.
وی تصریح کرد: یکی از اصول مهم کارگردانی برداشت مستقیم کارگردان است به طوری که کارگردان میتواند با شامه خود درک درستی از طبیعت و سوژه ها داشته باشد.
وی کارگردان را دارای شخصیتی متفکر و اندیشه مدار دانست و افزود: فکر بزرگ مرکزی، برداشت کارگردان است و اگر فکر بزرگ نباشد سایر شیوهها نیز اشتباه است.
وی کارگردان بی برداشت را تکنسین بی مقدار عنوان کرد و گفت: کارگردان باید از هر اثری برداشت متفاوتی داشته باشد زیرا اجرای ایده که ناشی از برداشت است از خود ایده مهم تر است.
وی خلق حرکت را یکی دیگر از اصول کارگردانی عنوان کرد و گفت: نخستین و پایهای ترین حرکت بازیگر باید حرکت روزمره و زندگی باشد و این حرکات باید ادامه داشته باشد اما حرکات ناخودآگاه نیز در آن دخیل باشد.
وی اصل سوم کارگردانی را تصویرسازی بیان داشت و افزود: انسجام، توازن، تقارن و تعادل چهار اصل زیباسازی است و باید کارگردان بر این اساس تصویرسازی کند.
وی با بیان اینکه هنر باید بتواند تأثیرگذاری لازم را داشته باشد، گفت: رنگها نیز درتصویرسازی می توانند نقش مهمی داشته باشند به طوری که نباید با القای یک رنگ ترکیب رنگ ها را به هم بزنند.
وی کار با بازیگر را سخت ترین کار کارگردان عنوان کرد و افزود: کارگردان باید ترکیب نمایش را به بازیگر القا کند و با ایده های متفاوت بازیگر را دچار تزلزل نکند.
وی کارگردان را عامل اعتماد به نفس بازیگر دانست و خاطرنشان کرد: کارگردان نباید تنها به نقاط قوت و یا ضعف بازیگر بپردازد بلکه باید همه جنبهها را مد نظر قرار دهد تا بازیگر در راستای تقویت نقاط مثبت یا رفع ضعفها برآید.
وی ترکیب را پنجمین اصل یک کارگردان دانست و تأکید کرد: ترکیب نمایش ها باید به گونه ای باشد که مانع خلاقیت بازیگر نشود و در این راستا همه مسائل باید با فضا همخوانی داشته باشد.
نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان تا 22 مهر در همدان برگزار می شود. |